دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 شهريور 1397 - 09:36
وزیر علوم:

دانشگاه‌ها با حداقل انتظارات آماده حداکثر همکاری هستند/ ابلاغ آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی در ابتدای سال تحصیلی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها با حداقل انتظارات آماده حداکثر همکاری و خدمت‌رسانی به جامعه هستند.
کد خبر : 310122

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، منصور غلامی در نشست رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم وفناوری سراسر کشور، که در دانشگاه علم وصنعت در حال برگزاری است، گفت: ما در دانشگاه‌ها با حداقل انتظارات آماده حدکثر همکاری هستیم. در مقاطع مختلف زمانی با مسئولین نشست‌هایی برای خدمت به جامعه، مردم و نظام داشتیم.


وزیر علوم ادامه داد: در دانشگاه‌ها با وجود محدودیت‌های زیاد، پشتیبانی مالی داشتیم و با وجود همه این مشکلات سال گذشته مجموعه دانشگاه‌ها را علاوه بر وظایف آموزشی در حوزه‌های دیگر فعال‌تر کردیم.


وی گفت: باشرایطی که امروز داریم باید زمینه‌های امید را با اشتغال در بین جوانان ایجاد کنیم.


ابلاغ آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی از شروع سال تحصیلی به دانشگاه‌ها


غلامی در ادامه گفت: در حوزه پژوهش رویکرد گسترده‌ای برای حضور دانشگاه‌ها در مباحث اجتماعی، صنعتی و اشتغال داریم و اتفاقات خوبی نیز در این زمینه افتاده است. همچنین آیین‌نامه ارتقاء اعضای هیأت علمی در حال تدوین است که از شروع سال تحصیلی به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.


وی در خصوص همکاری‌های وزارت علوم تحقیقات و فناوری با سایر سازمان‌ها توضیح داد: همکاری با وزارتخانه‌های مختلف انجام شده و با سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌ای را شروع کرده‌ایم که با این پروژه می‌توان بسیاری از نگرانی‌ها را در خصوص مشکلات زیستی برطرف شود. پروژه‌ای با وزارت نفت برای اکتشاف و استخراج نفت منعقد کردیم و دانشگاه‌های ما در این زمینه فعال هستند. در این قراردادها تعدادی از دانشگاه‌های شهرستان‌ها نیز برای همکاری انتخاب شدند.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به فعالیت‌های پارک‌های علم و فناوری گفت: 43 پارک در کشور وجود دارد که از آنها حمایت و پشتیبانی می‌شود و سال گذشته نیز در بحث بودجه توجه ویژه‌ای به آنها داشتیم و قریب به 193 مرکز رشد داریم که در حوزه حمایت از شرکت‌ها فعالیت خوبی دارند.


غلامی با اشاره به شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: نزدیک به چهار هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال است که برخی از آنها رشد سریعی داشتند اما نباید فراموش کنیم که برای یک اشتغال پایدار در صنایع چیزی حدود 6 برابر هزینه‌کرد در شرکت‌های دانش‌بنیان لازم است و این نشان‌دهنده لزوم توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان است.


حفظ جایگاه کشور در تولیدات علمی یکی از اهداف مهم ما است


وی ادامه داد: در حوزه پژوهش از زمینه‌های مختلف علمی حمایت می‌کنیم و حفظ جایگاه کشور در تولیدات علمی یکی از اهداف مهم ما است.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ساماندهی آموزش عالی گفت:‌ یکی از ایراداتی که به آموزش عالی گرفته می‌شود نیاز به توسعه کمی بسیار زیاد و فاقد استانداردهای لازم است. بیش از 2 هزار و 800 واحد آموزشی در کشور وجود دارد و به طرح ساماندهی آموزشی به شدت احتیاج داریم. فعالیت‌های اولیه روی عناوین سرفصل دروس و جایگزینی درس‌های قدیم انجام شده و تعدادی از دروس بازنگری شده‌اند.


غلامی گفت: همچنین مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها در سطح منطقه انجام می‌شود و امیدواریم بتوانیم این طرح را در کل کشور اجرا کنیم. یکی از مشکلاتی که گسترش کمی ایجاد کرده این است که بودجه وزارت علوم بین تعداد زیادی از دانشگاه‌ها توزیع می‌شود.


وی گفت: از سال گذشته به طور جدی برنامه اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها را شروع کردیم و کارگاه‌های هم‌زمان به معرفی مشاغل و مهارت‌های لازم برای اشتغال و کارآفرینی برای دانشجویان برگزار شده است.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد:‌ با توجه به شرایطی که امروز قرار داریم یکی از زمینه‌های ایجاد امید این است که افق آینده شغلی را برای جوانان روشن‌تر کنیم تا آنها خودشان به خودشان متکی باشند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: در دانشگاه‌ها محدودیت‌های زیادی از نظر پشتیبانی مالی داریم و علی‌رغم همه این مشکلات سال گذشته مجموعه دانشگاه‌ها علاوه‌بر وظایف آموزشی فعال‌تر شدند و امسال هم با وجود محدودیت در تأمین اعتبارات همکاران من در دانشگاه‌ها به خوبی این مراکز را اداره کردند.


انتهای پیام/4060


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب